duminică, 17 octombrie 2010

mari crescatori ai rasei

Naghy Mihai

- Misi baci , cresteti jucatori cu dublu mot de Ardeal , asa cum va place sa le spuneti , de mai bine de o juma de secol .
Tot incerc sa-mi amintersc ; cum aratau primii mei dublumotati , cei ce i-am ,,achizitionat,, de la dv. acu mai bine de 30 de ani ..? nu stiu sa fi fost ciocosi , nu stiu nici sa fi fost pasari prea mari , nici prea mici dar erau tare frumosi , Mi-amintesc de masculu ciocolatiu , frumos porumbel , nu se omora cu zboru ; dadea numa cozi , dar femela neagra , si frumoasa si juca bine .
- Pai ia uite , perechea asta , mai ales masculul exact asa aratau .
- Dar are cioc scurt !
- Da cum sa-l aiba ?
- Nu aveau inca rozeta perfecta pe cioc. ? ... nu-mi amintesc bine .
- Nu , prea putini aveau rozeta ; era asa cum se spune  ,,recurbata,, la baza ciocului asa ; pe o linie dreapta . Dar ce are asta , daca e bogata si nu-i lipita pe cioc arata si acuma bine .
- Asa e , dar capul ?
- Nu era asa rotund , era , dar se vedea mai lunguiet spre ceafa. Penele nu intrau asa sub motu de la spate , stateau un pic mai ridicate , deaia .
- Deci nu aveau neaparat un cap mai mare .
- Nu , totdeauna au fost niste pasari fine , da  trebuie sa recunoastem ca juc, bimotat ardelean asa cum arata acum , ii vine cel mai bine .
nu trebuie sa-i faci nimic .
-Dar unii zic sii acuza ca nu-i hranesc bine puii , sau nu-i cresc de loc ... , cum se comportau acum 30 de ani , isi cresteau puii ?
- 50 %
- Adica ?
- Pai 1 din 2 , ... bine , erau si care cresteau si care nu .
- Si de jucat ?
- Jucau , mai bine jucau aia ciocosi ca aveau moatele mici si vedeau mai bine , dar jucau .
- Unii zic ca erau si cazatori , faceau snururi ...
- Da de unde , asa pot zice si eu ca mi-a cazut si mie da numa pt ca a jucat vre-o 4-5 tumbe cand a coborat , uite de pe casa vecinului , si-a ajuns jos nebunu .
Da nu jucau toti , oricum dublumotatii sint porumbei de crescator  , de voliera ,
si sunt cei mai frumosi porumbei !  ...uite , ... uite  cit de frumosi !

Un comentariu: